Np 08 C

FÖRSTA DAGARNA I SKOLAN, DEL 1                                                                          


Jag var på helspänn då jag och gunn-britt gick utanför dörren. Nu var de faktiskt slut på de roliga, tillbaka till skolan igen. Och inte den skolan jag är van vid, nu är de gymnasium på gång, munkagårdsgymnasiet för att vara exakt.

Jag har varit på skolan förrut, men inte innuti den och bara på ett enstaka område. Vid djuren såklart

Egentligen skulle jag åka buss ner till tågstationen som också är busstationen och byta buss där, men jag fick skjuts av gunn-britt. De var faktiskt bra att ha lite moraliskt stöd, så om jag skulle falla ihop så kunde hon lyfta upp mig och skaka mig till liv igen.

Väl vid busshållplatsen kännde jag mig lite mer hemma, där stod de ett par nervösa ettor. Jag var inte ensam.


För en av dom första gångerna hade jag också på mig mina glasögon, men de var mest för att jag ville ha någonting att gömma mig bakom. Dom hjälpte mig också med att se bättre, som glasögon ska göra. Bussen körde fram dit vi stod och jag stapplade mig upp i bussen. Busschauffören såg lite hotfull ut, fast de gjorde alla vid de tillfället. Jag fick turligt ut någonting att säga till honom.

-  Jag ska till munkagårdsskolan, men jag har inget busskort. Han stirrade lite irriterat på mig.
-  Jaha.. Men du ska få de senare va?
-  Ehh...(Kommer jag få de?) Ja..(?)
-  Jaha, sätt dig.

Jag klarade mig! Jag satte mig längst fram som en inlärd reflex, såg dock inte skylten " Avsett för allergiker" efter en 10-20 minuter. Vilket inte var så bra eftersom jag dagen innan hade suttit med Sessan i knät med samma kläder.


Efter en stund började jag känna igen dikena och fälten. Och nån minut senare var vi framme, jag lödde rådet jag fått några dagar tidigare " följ med folkklungan så klarar du dig". Det var jag och kanske 5 andra ettor som promenerade mot skolan och matsalen. Skolan som dagen innan hade sett lugn och stillsam ut, var nu som portarna till helvetet. Hjärtat klappade mer än vad de vanligtvis brukar göra vid läskiga tillfällen. Jag ville bara svimma och vara borta en timma eller kanske 6.

Jag klarade mig igenom korridoren och fram till matsalen, där jag stod en stund tills en leende lärare(?) visade mig och några andra till ett ställe där man kunde sitta. Alla lärare presenterade sig, en efter en och jag granskade dem noga. Funderade på vilka som jag kanske skulle få ha som mentorer eller rättare sagt vilka jag Ville ha som mentorer. Vi blev uppropade efter klasslistan, jag går nu i klass NP 08 C. 


Efter alla upprop och liknande fick vi följa efter mentorerna, våra mentorer heter Hans, Göran och Linda.(åtminstonde en av dem som jag ville ha) En massa tråkig info pratade vi om i klassrummet som vi spenderade mesta tiden i. Lunchen var läskig och ensam, satte mig vid en av de få lediga platserna som fanns där inne. Jag åt maten så långsamt jag kunde och gick sedan ut en stund och såg mig omkring. Efter den korta promenaden så gick jag tillbaka till klassrummet vid den tid dom hade planerat ut åt oss. Hans visade oss runt skolan och dess (större än vad jag anat) omdråde. Rundan slutade vid gymnastiksalen där vi skulle prova arbetskläder, jag hade turen att inte behöva testa om några. Allt satt perfekt. Fast arbetsskorna är nog dom fulaste skor jag någonsin sett, illgröna och tjocka. I gymnastik salen fick vi också våra nycklar till skåpen i skolan och omklädningsskåpen.


Ett till besök i klassrummet med lite sista info inför morgondagen och sen fick vi gå. Klockan var nästan 14:40, min buss gick 14:46. Men jag var lugn, busshållplatsen var bara några meter ifrån skolan. Jag han dock inte fixa något busskort, så på hemvägen fick jag lite skäll av en chaufför, men han sa att han var på bra humör så jag fick hoppa på. Jag klev av ungefär vid en affär jag var bekant med, eftersom om jag hade klivit av i stan skulle jag få skäll av ännu en chaufför och kanske inte fått åka hem. Från affären kunde jag vägen hem men inte från stan.

Dumbo och alla ni andra apor. Älskar er ^^

P.S Var lugna, beskrivningarna på dom andra dagarna kommer inte vara lika långa D.S


Kommentarer
Postat av: Becka

Men de verkar ha gått skitbra! Jag vill höra sen vad som händer på alla lektioner och så vidare :D :D

2008-08-18 @ 20:25:57
URL: http://rebeckav.blogg.se/
Postat av: Elin

Yey, det verkar ju asbra förutom de arga busschaufförerna då.. :P Det är så roligt att läsa om vad du har för dig där nere och om skolan och sånt. :D Jag saknar dig.. <3

2008-08-19 @ 00:15:26
URL: http://detvarengangen.blogg.se/
Postat av: mamma

massor av bamsekramar, mamma älskar dej.

2008-08-19 @ 21:29:11
URL: http://mariebuhr.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0