Spagettiknutar. Den första veckan

Det har nu hänt mycket på min nya skola i den nya staden. Jag förklarar dag för dag.


Tisdag:Ännu en informationsdag, det var inte så kul som man kunde ha gjort den till. Eftersom lusten att göra något var inte så stor, var ganska trött eftersom jag inte vant mig vid att vakna upp tidigt än och jag gör de inte bättre för mig när jag lägger mig senare och senare.

Men vi fick veta några nyttiga saker om skolan och annat.


Lunch som vanligt och jag måste verkligen säga att skolmaten här är nästan som att äta på resturang! I alla fall om man jämför med Herrskogs mat. Vi fick träffa kocken på skolan med, han visade oss komposten dom hade och sopsorteringen. Munkagård är en miljöskola, de är jag riktigt glad över.


Onsdag: Friluftsdag! Vi alla samlades i aulan och blev uppropade som vi har blivit många gånger denna vecka. Ungefär en halv timma fick vi vänta på våran buss till stället vi skulle traska på. Vädret var inte lika trevligt som de hade varit dom andra dagarna, mulet och de duggade. Inte de solsken vi hade hoppats på tyvär. När vi väl kommit fram så fick vi vänta ett tag på att lärarna skulle bli färdig med förberedelserna på deras station. De var 1,1 mil vi skulle gå idag. Med några stationer vi skulle stanna på och göra lite lagarbete och liknande.

På första stationen fick vi i uppdrag att knyta ihop spagetti så långt vi kunde, de blev kletigt. Men de blev riktigt långt. Ungefär 15,85, de kunde ha blivit mer men spagettin tog sorgligt nog slut.


Andra stationen skulle vi göra tre olika saker, en grupp skulle göra något med skruvar och muttrar, en annan grupp skulle hitta på ett eget ordspråk och våran egna grupp skulle göra en ko av en kotte. De gick bra för våran kogrupp men de tappade tyvär lite ben så vi fick lite avdrag på våra poäng. Muttergruppen fick full pott! Desamma för ordspråksgruppen.


Vi traska de och traskade tills vi kom fram till den tredje stationen. Vi delades än en gång in i grupper. De här gången bara två. Vi fick 6 stycken pinnar och med dom skulle vi göra 4 stycken likasidiga trianglar. Vi klarade de på bara några sekunder! Full pott där med.


Kommer inte riktigt ihåg ordningen på stationerna och kommer säkert inte ihåg alla. Men jag berättar om dom roligaste.


En maskin av männsikor. Vi skulle låta och vi alla skulle vara sammanlänkade.

Vi bestämmde oss för att hålla varandra på axeln och låta så mycket som möjligt.

- Vad var de här för maskin då?
- Ehm.. En radio!
- Haha ok, vad heter maskinen då?
- Något med vrål!
- Tystnad, alla tänker...
- Vröl!


På städets station skulle vi gissa alla deras namn, Vi fick 1 rätt av 5.


Den sista stationen jag kommer ihåg var matstationen, vi fick makaronisallad.


Torsdag: Våra allra första lektioner!

Datakunskap var de första, jag fick följa efter några för att hitta rät, kan inte alla vägar riktigt än.

Vår första uppgift var att koppla ihop en dator, oj vad svårt de var!(inte riktigt)

Resten av lektionen fick vi skriva en liten presetation om oss själva och sen hade vi litte "fritt" så vi alla gick utt på bilddagboken och liknande. Nästa lektione var Växt- och djurliv, inte direkt en lektion utan mest prat om vad som skulle hända och sånt. Mer information. Den allra sista lektionen var svenska där vi fick ha en namnlek så att vi skulle lära oss varandras namn.


Fredag: Första lektionen om traktorkörning, fick en massa böcker och göra ett test om dom olika vägskyltarna. Inte så kul eftersom läraren är så tråkig, jag höll allvarligt på att somna, trots att jag hade sovit riktigt bra den dagen och var yberpigg på morgonen. Svenska igen, den här gången fick vi skriva massa frågor inför en intervju med någon i klassen. Och till slut en liten redogörelse för vad som hade hänt under veckan och liknande.

Under lunchen och rasterna pratade jag riktigt mycket med olika människor. Så Mamma du kan sluta oroa dig nu att jag kommer vara ensam och mobbad.(Haha)


Förlåt för den långa beskrivningen M.V.H // Marielle     P.S Har inte orkat titta efter stavfel  D.S


Kommentarer
Postat av: Lisa

Du verkar ha haft en jätte kul vecka Marre :D

2008-08-23 @ 17:46:14
URL: http://theoneiam.blogg.se/
Postat av: Elin

Vilken rolig skola! :D Du verkar i alla fall haft askul, hoppas jag får lika kul. :P Skriv mycket, det är så roligt att läsa. ^^ Kram. <3

2008-08-23 @ 18:22:00
URL: http://detvarengangen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0